tisdag 22 oktober 2013

Min vikt resa med viktväktarna !

Hej jag heter Angelica och är mat missbrukare !
Ja under det här ett och ett halv året som jag har följt viktväktarna så har jag kommit fram till att jag inte kan hantera mitt ätande utan att tänka och ha kontroll över det varenda dag varje dag hela året runt...
Men vi tar det från början !
Jag har alltid varit lite rund, inte tjock direkt men lite små rultig. Har alltid hört att jag äter som en skogs huggare och jag har aldrig kunnat sparat något i godis påsen utan ätit tills det är slut !
Led inte så mycket av detta när jag var yngre för som sagt jag var inte så tjock så att man reagerade utan man tänkte nog att det jämnar ut sig när jag växer hehe !
På gymnasiet så var jag ganska smal då jag tränade rätt mycket och inte över åt på helgerna utan då var man ute å dansa istället !:) men när jag sista året på gymnasiet träffade min blivande man så började mys sambo kilona snabbt smyga sig på . Värre blev det då jag började arbeta som flygvärdinna , med oregelbundna tider och för mycket skräp så pekade vågen snabbt uppåt !
När jag 2008 blev gravid med min dotter så pekade den där j**la vågen på 75 kg !!! Men istället för att reagera så tänkte jag att jag är ju faktiskt gravid och kan äta det jag är sugen på... ( inte så smart !)
Dagen jag födde min dotter stod vågen på 3 siffrigt, jag hade gått upp 26 kg under graviditeten och med tanke på vad jag vägde innan så var ju det på tok för mycket !!!
Jag hade samlat mycket vätska och rasade på 2 veckor 18 kg men efter det tog det stopp .
Den sommaren vägde jag runt 80 kg och mådde skit !
Gick ner lite grann själv med hjälp av gammalt material från viktväktarna då mamma varit medlem tidigare, men jag hade svårt med motivationen och som lägst kom jag då ner till 73 kg...

I mars 2012 stod jag framför spegeln i vårat sovrum och grät... Jag var så himla trött på att känna mig trött knubbig och allmänt missnöjd med mig själv ! Där och då föddes en vilja och motivation som jag har levt på sen dess. Jag har sen dess inte tvivlat en sekund på att jag kan och ska klara av att gå ner i vikt, inte bara för att bli smal och snygg utan för att få mer ork och energi och kontroll på mitt så kallade mat missbruk.
Jag anmälde mig till viktväktarna online och laddade hem appen som än idag är min räddning , där jag kan hålla en viss kontroll på det jag äter .
Jag började gå ner och det gick ganska fort ändå och ju mer jag gick ner ju självklarare blev det hur jag ville må och se ut, jag började äntligen gilla det jag såg i spegeln !
I sep hade jag bara ca 1-2 kg kvar till min målvikt men blev då gravid med vårat andra mirakel !:)
Jag bestämde mig dock för att inte över äta denna gången utan fortsätta med viktväktarna men med några extra mellan mål och massa frukt och grönt. Jag gick upp ca 20 kg vilket var helt okej med tanke på att denna gången var jag inte överviktig !
Lät det gå några veckor efter förlossningen innan jag satte igång på allvar med VV igen, vågen stod på 69 efter några veckor och jag kände att detta kommer bli enkelt !!! Men tji fick jag.., vågen ville inte neråt och jag var på väg att ge upp ett par gånger. Men jag vet att det funkar och det var bara att ge det lite tid, och tur var väl det att jag inte gav upp för snart började det sakta men säkert ticka neråt och jag började även träna igen och det gav det nog den lilla extra skjutsen.
Idag 5 mån efter förlossning så har jag ca 1 kg kvar till min målvikt (58 kg)
Jag tränar 3-4 gånger i veckan och jag har aldrig känt mig starkare, piggare och snyggare !!!!:)
Ångrar inte en sekund att jag tog det där beslutet framför spegeln en mörk kall mars dag ( även om jag ibland bara vill skita i allt och trycka i mig allt jag kommer åt !) och tro mig ibland gör jag det också, även solen har ju sina fläckar !!!;)

Denna resa vill jag dela med mig av här på bloggen dels för att det är skönt för mig själv att få bearbeta det jag gått igenom men också för att jag kanske kan peppa någon att ta tag i sig själv och bli  mer hälsosam !
Sen säger jag inte att VV funkar för alla men för mig är det perfekt då jag kan äta allt men med måtta och det är just med måtta som varit mitt problem.

Varje dag eller rättare sagt helg är en kamp, men viljan och känslan av att känna som jag gör nu slår allt och slår bort dom elaka godis demonerna ända till mars !!!!

Kram A

3 kommentarer:

  1. Grymt bra jobbat!

    Hur lång är du?
    Vad äter du en vanlig dag?
    Kan du inte dela med dig av några recept?

    SvaraRadera
  2. Jag är 166 cm ! Kommer lägga upp tips på bra vv mat så ofta jag kan ! :)

    SvaraRadera
  3. Älskar dig oavsett om du "rund och go" eller "fit". Är bara sååå otroligt stolt och imponerad över att du varit så målinriktad. Vem har du ärvt det av. Man blir iallfall peppad. Och... du är skitsnygg. kram från stolt mamma

    SvaraRadera