torsdag 22 januari 2015

Livet med viktväktarna.

Hej vänner !

Ligger här i sängen med en brännhet dotter som jag just fick hämta hem från dagis !:( är det inte den ena så är det den andra, suck !

Tänkte iaf att jag skulle skriva ihop en liten sammanfattning av min tid med viktväktarna och hur det ser ut idag med kost och träning för mig ! :)

Jag tycker verkligen att viktväktarna är ett superbra verktyg när man ska börja sin viktnedgång. Man får bra vetskap i vad som innehåller mycket kalorier och man lär sig prioritera !

Tycker även att jag fick stor hjälp av checklistan och det fick iaf mig att inte fuska med mat, godis etc. Man hade ett mål och att följa utvecklingen i appen gjorde att man sporrades och blev mer motiverad !

Jag tycker även att kosten och träningen går väldigt mycket hand i hand. Visst kan du gå ner enbart av att byta kost men jag kände att med träningen så kom den mer hälsosamma kosten mer naturligt. Man vill inte förstöra ens timme av slit på gymet med att gå hem och sätta i sig två limpmackor med ost och oboy !;)

Det enda negativa jag kan komma på och speciellt för en sån personlighet som jag är " allt eller inget " är att man kan lätt bli manisk ! Man jagar points som om det var ens värsta fiende och att man kände sig "duktig" när man lyckades hålla ett extra lågt pointsintag under en dag...

Jag kände även att man blev väldigt fokuserad på vikten. Självklart när man har mycket övervikt så är det där fokuset ligger, men när man nått sitt mål och ska hålla vikten så kände åtminstone jag att det var jobbigt att behöva fylla i vikten varje vecka i appen. För som alla vet så går man upp och ner varje vecka beroende på om man tränat hårt, samlat vätska mm. Så jag kände alltid ett nederlag om jag gått upp 1/2 kg ( löjligt, jag vet ) !

Idag känner jag att jag har den kunskapen jag behöver om kost och träning och försöker att inte fokusera allt för mycket på vikten. Jag känner på kläder, ser i spegeln och väger mig kanske en gång i mån för att hålla koll. Mer än så klarar inte mitt psyke haha !

Jag äter nyttigt i veckorna, försöker träna ca tre gånger i veckan och sen så unnar jag mig på helgen ! Detta funkar alldeles utmärkt och jag håller på detta sett min vikt !:)

Jag har även insett vad just min kropp behöver och format min kost utefter det. Jag har lagt till mer BRA fetter så som avokado, nötter och ägg å istället plockat bort mycket av kolhydraterna som jag ändå inte känner något behov av i veckorna !

Jag unnar mig en god pastarätt på lördagarna och jag kan lova att då är den GOD !:)

Nu har iofs jag och mannen min ingått en pakt som ger oss godis förbud tills vi åker till Thailand. Vi ska även hålla oss sparsamma med vin och annat onyttigt på helgerna, hmm hur ska detta gå !?;)

Vi vill båda känna oss extra värda att njuta och unna oss på sem sen är det ju inte fy skam med lite socker rening från kroppen då och då !;)

Så ser iaf mitt liv med viktväktarna ut idag och jag känner mig evigt tacksam för grunden dom har gett mig och lärdomen om både kost och tänk ! Men det viktigaste är att lära känna just DIN kropp och vad den behöver för att fungera på det bästa sättet både i sinnet och fysiskt !

Kram A





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar